Programul de formare continua 2018 – termen pentru formularea optiunilor: 2 mai 2018

INM are placerea sa anunte faptul ca, in data de 19 aprilie 2018, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat Programul de formare continua pentru 2018. (Hotararea nr. 425 din data de 19 aprilie 2018). Pe baza acestui program, Institutul National al Magistraturii a elaborat Calendarul actiunilor de formare continua pentru 2018.

In stabilirea activitatilor incluse in programul de formare continua pentru acest an am avut in vedere domenii cat mai variate, destinate formarii specializate a magistratilor si unificarii practicii judiciare, alegand acele activitati care au inregistrat un numar mare de optiuni din partea magistratilor in anii anteriori. Astfel, vor fi organizate activitati de formare in domeniul dreptului civil, penal, in domeniul dreptului administrativ, al dreptului familiei, in domeniul dreptului insolventei sau in cel al dreptului consumatorului. Au fost incluse activitati de formare care pun in dezbatere aspecte de practica privind piata de capital, migratia si azilul, infractiunile economico-financiare, criminalistica.

Ca si in anii anteriori, am avut in vedere organizarea de seminare in materia dreptului Uniunii Europene, cooperarii judiciare internationale in materie civila si penala si drepturilor omului. Astfel, in completarea seminarelor dedicate acestor domenii, aspecte privind dreptul UE si drepturile omului vor fi incluse si in alte seminare, acolo unde agenda permite astfel de trimiteri.

O serie de seminare vor fi dedicate dezvoltarii de abilitati non-juridice pentru magistrati, in cadrul urmatoarelor domenii: engleza si franceza juridica, comunicare in instanta, judgecraft (arta de a fi judecator), combaterea discriminarii, mediere sau etica si deontologie judiciare.

Precizam ca proiectele cu finantare externa pentru care am aplicat, care vizeaza organizarea a 420 de activitati de formare (finantate prin Programul Operativ Capacitate Administrativa, in cadrul cererii de finantare Justitia 2020: profesionalism si integritate), respectiv a 106 activitati de formare (finantate in cadrul Mecanismului Financiar Norvegian 2014 – 20121 Judicial Training and Capacity Building) parcurg in acest an procedura de aprobare, urmand sa demareze dupa finalizarea perioadei de achizitii publice. In masura in care etapa prealabila se va finaliza in timp util, vom avea in vedere includerea unor activitati din cadrul acestor proiecte in Programul de formare continua pentru anul 2018.

Judecatorii si procurorii sunt invitati sa formuleze optiuni pentru cel mult 3 seminarii sau alte activitati de formare continua in domeniile care prezinta interes din perspectiva specializarii si atributiilor de serviciu sau in acele domenii in care simt nevoia dobandirii unor cunostinte suplimentare. Intre cele 3 optiuni nu va exista o ordine de preferinta, toate avand aceeasi pondere in procesul de alocare a locurilor la activitatile de formare continua. In conformitate cu dispozitiile art. 9, alin. (3) din Regulamentul privind modul de desfasurare a cursurilor de formare profesionala continua a judecatorilor si procurorilor si atestare a rezultatelor obtinute, optiunile judecatorilor se analizeaza si se aproba in colegiul de conducere al instantei.

Pentru a simplifica procedura inscrierii magistratilor la actiunile de formare continua, optiunile vor fi introduse, ca si in anii anteriori, in baza de date pusa la dispozitie si care se gaseste in portalul EMAP al Consiliului Superior al Magistraturii (http://emap.csm1909.ro). Introducerea optiunilor se va realiza centralizat, cu sprijinul curtilor de apel si a parchetelor pe pe langa curtile de apel.

Informatiile astfel introduse vor fi folosite de INM pentru intocmirea listelor de participanti pentru seminariile de formare continua din cursul anului 2018. Criteriile si procedura de selectie a magistratilor la actiunile de formare continua sunt detaliate in Anexa 1, atasata, de asemenea, prezentului anunt.

Atragem atentia asupra importantei actualizarii informatiilor referitoare la specializarea judecatorilor, intrucat o serie de seminarii si conferinte sunt deschise celor care detin o anumita specializare. In procesul de selectie, celor care detin specializarea respectiva li se va acorda un punctaj suplimentar, fapt ce le va asigura un loc superior in clasamentul final. Selectia se va realiza pe baza informatiilor existente in baza de date la momentul efectuarii acesteia.

De asemenea, am solicitat completarea bazei de date cu adresele de e-mail valide ale judecatorilor, deoarece, incepand din acest an, o serie de informatii cu caracter de noutate privind activitatea INM, informatii cu privire la diferite oportunitati de formare deschise magistratilor, vor fi transmise in mod direct acestora, prin e-mail.

Listele definitive ale participantilor la seminarii vor fi afisate pe pagina web a INM in cel mai scurt timp dupa efectuarea selectiei, astfel ca aceste date vor putea fi avute in vedere la programarea sedintelor de judecata si a celorlalte activitati in care sunt implicati magistratii respectivi.

Procesul de introducere in baza de date a optiunilor magistratilor se va incheia cel tarziu la data de 2 mai 2018.